mi haw (of zo iets)

hoe ver gaan we?

te ver?

Natuurlijk willen wij allemaal onze kinderen zo goed mogelijk voorbereiden op de wereld, natuurlijk is de wereld al ferm veranderd ten opzichte van de wereld waarin wij kinderen waren. Natuurlijk kunnen we niet wachten tot wij klaar zijn om ze eindelijk los te laten om ze daarop voor te bereiden (want dan kommet het waarschijnlijk nooit van), natuurlijk willen wij veeleisende ouders dat we zijn dat ook de school hen zo goed mogelijk voorbereid, natuurlijk mogen ze af en toe eens zomaar tv kijken maar wij, nog steeds veeleisende ouder, hebben er helemaal niets op tegen als de tv figuurtjes ook iets educatiefs meegeven.

maar is het echt noodzakelijk dat de kleutertjes vanaf de voorbereidende klasjes al pc gewenning krijgen? Ik zat al in de middelbare toen ik voor de eerste maal met een pc moest werken en dat is toch ook goed uitgedraaid? In MIJN middelbaretijd bestond internet zelfs nog niet (voor de mensen van mijn zus haar leeftijd en jonger: Inderdaad er heeft een een tijd bestaan ZONDER internet, gsm, looptelefoon,  centrale vergrendling en zelfs zonder afstandsbediening voor de TV [stel u voor])

is het echt nodig dat onze kinderen vanaf het 3de kleuterklasje Frans krijgen? Dat de scholen elkaar beconcureren met slogans als ‘bij ons krijgen uw kinderen reeds in het 5de leerjaar engels’

Mijn god 10 jaar en al 3 talig moeten zijn. ZOT

maar het ergste aan dat al is dat men er zelfs geen aangepaste leerkrachten voor heeft. Plots moet de kleuterjuf naast knutselwerkjes ook franse les geven. Iets waar ze nooit voor heeft geleerd. Dus hoe kan zij dan op een juiste manier en met een perfecte uitspraak frans bijbrengen aan mijn koters?

zal juf Griet of meester Frank niet meer kwaad dan goed doen door onze kinderen een verkeerde uitspraak bij te brengen of het constant over “la chien” te hebben?

Het zelfde met kinderprogrammas op tv. Ik heb er niets op tegen als Bumba mijn kinderen bijbrengt wat de kleur rood is, of als sesamstraat ze tot 3 leert tellen.

maar ik heb er wel iets op tegen als Dora en Diego te pas en te onpas engelse woorden gebruiken. wat volgensmij toch ooit iets engels was met spaanse woordjes of zo

maar HET toppunt van onze kinderen TE VEEL te willen voorbereiden op hun toekomst zag ik vandaag op tv

Na Dora en de engelse les kwam een volgend figuurtje al aandraven met de nieuwste les

CHINEES!!!!

 

naar mijn bescheiden mening : een brug over de rivier Kwai te ver

 

(en ja ik weet die ligt niet in China maar ze hadden mij beter wa meer lessen spreekwoorden en gezegdes en aardrijkskunde gegeven in plaats van de betekenins van Mi Haw)

2 Reacties op “mi haw (of zo iets)

  1. je hebt een punt. Ik heb zelf nog een jaartje mogen lesgeven aan studenten kleuter- en lager onderwijs en er zijn nu al zoveel problemen bij studenten lager onderwijs om hen die kennis van Frans bij te brengen. Het is een probleem dat gekend is, er worden 1000 en 1 projecten voor opgezet… En in plaats van probleem per probleem aan te pakken gooien ze er direct nog maar eentje bij. Ik denk echt niet dat mijn kind een niet meer in te halen achterstand zal hebben als het al niet van in de 1ste kleuterklas met een pc leert te werken. Aan de andere kant: zo’n dingen zijn nog speels genoeg om geen kwaad te kunnen. Maar laat vooral de kleuter- en lagere schooltijd een speeltijd blijven. En liefst dan ook nog voor de leerkrachten. Wie wil Engels geven moet maar het regentaat doen.g

  2. dat bedoel ik dus kinderen zijn kinderen en moeten kunnen spelen en genieten. maar spelen houd op zich in dat het niet MOET
    hier krijgen ze vanaf het 2de kleterklas een soort ‘to do” lijst maar als ze het niet doen word er wel nota van genomen.
    wat is de vogende stap?
    strafstudie voor kleuters die weigeren in de zandbak te spelen?

Geef een reactie

