100 000 keer niets

de dochter wilt niet meer. Ze wilt niet meer liggen lijk een klein baby’tje, ze wilt rechtzitten lijk een grote madam. Daarbij vergeet de dochter 1 klein ding nl dat ze nog helemaal geen grote madam is.


Het maakt daarbij niet uit of ik de wipstoel in ligstand of half zittend zet , de juffrouw of zo u wilt de madam wringt haar in alle mogelijke bochten en met veel elleboog werk zet ze haar kaarsrecht. Als ze moe wordt of te ver opduwt kantelt ze uiteraard naar voren. Nu hoor ik julie in koor denken “MENS zet die stoel dan van den eerste keer recht” wel newsflash da héb ik al gedaan maar dat verantert niets aan de zaak dat ze dan toch nog naar voren kantelt.


Gevolg: huilbuien als ze haar kwaadmaakt omdat ze niet snel genoeg recht raakt en huibuien als ze voorover klooit. Onderbroken door een verbaast, opgelucht, trots en glimlachend gezicht als ze kaarsrecht zit.


Nu mag de juffrouw, of zo u wilt madam van mijn part gerust evolueren maar persoonlijk vind ik 4 maand en een beetje veel te jong om kaarsrecht te zitten en ten 2de het maakt er mijn leven niet bepaalt gemakkelijker op.


20 000 keer op nen dag probeer ik de dochter te overtuigen van mooi te zitten gelijk het jonge baby’s betaamt nl half liggend half zittend.


5000 keer op nen dag zet ik de dochter recht als ze weereens voorover geklooit is


1000den keren op een dag troost ik de dochter als ze kwaad en gefrustreerd is omdat ze nog niet constant kaarsrecht kan zitten.


Terwijl ik de dochter voor de zoveelste keer recht zit hoor ik achter mij iemand trots meedelen “op”


de zoon bedoelt daarmee waarschijnlijk dat de soep OP de tafel ligt OP de stoel en de grond loopt en overal OP zijn pyama is. Want “op” in de algemene betekenis van het woord ivm eten is ze allesinds niet.


Daarop beslist de dochter dat al die inspanningen ook voor haar maag te veel zijn geworden en ook zij doopt haar slaaptenue onder


Ik ben blij dat ik zonet een was gedraait heb en spoed mij in de gietende regen naar het waskot (lang leve de waskoten zonder doorgang naar het huis)  terwijl ik daar ben hoor ik plots vanuit het huis gehuil, ditmaal de zoon. Daar de zoon ook geen bleiter is en vandaag alles behalve stil kan zitten, spoed ik mij iets te snel weer naar binnen, uiteraard met de propere was nog in mijn handen binnen aangekomen heb ik al een pak minder proper was dan 2 seconde daarvoor.


De zoon zit beteutert en huilend op zijn stoel, mijn eerste gedacht is dat hij onder het bloed zit (u kent dat wel ge verwacht iets ergs en ge ZIET iets ergs) maar bij nader inzien is het gewoon een chocomond. De kleine heeft waarschijnlijk gewoon op zijn eigen vinger gebeten want meer valt er niet te ontdekken.


Terwijl de zoon mag verder smossen met zijn boterham met choco geef ik alvast de dochter een propere pyama het sein waarop zij duidelijk gewacht had om nogmaals “een kotske te placeren” op de propere kleren op de zeteldekens op…


de dochter kraait het uit van de pret en de zoon krijgt op zijn beurt een proper pyama aan. Net als ik de dochter nogmaals wil omkleden en de zoon in zijn bed wilt steken belt de wijkagent aan.


De zoon  is verbolgen omdat hij nu nog niet kan gaan slapen en keilt een grote doos met blokken door de kamer.


Nu ligt de zoon in zijn bed, de dochter heeft de opdrukpogingen gestaakt, de was steekt terug in de machine en de blokkenschade is beperkt


en als de man straks thuiskomt zal hij vragen “en … wa hebde allemaal gedaan vandaag?” en ik zal antwoorden ‘euh… nix’


want hoe legde anders uit dat er enkel soep is gekookt, nog steeds de zelfde was inzit onze zetel en de wipstoel onder de kotsvlekken zit en als ge goed zoekt nog kervel op de tegels kunt terug vinden


maar van nix doen worde we verdomt moe

Geef een reactie

