roze saus

iedereen heeft waarschijnlijk wel een herinnering aan moeders keuken

zo iets dat in jouw geheugen alléén door jouw moeder werd gemaakt of hét recept dat alleen je grootmoeder kon maken zoals het hoort

voor mij is dat laatste ajuinsoep NIEMAND, en ik herhaal, NIE MAND kan ajuinsoep maken lijk mijn oma, in fiete lijkt alle ajuinsoep naast die van haar op amateuristisch gepruts.

Het vreemde is dat het recept dat ik uit “moeders”keuken meeheb idd van mijn moeder komt. mijn moeder haat nl koken, mijn moeder is de belichaming van de anti-keukenprinsess. koken werd bij ons door ons vader gedaan.

maar natuurlijk zijn ook kookvaders niet constant thuis.

en ntl zijn wij zodanig oud dat de meeneemchinees en de pita nog moesten uitgevonden worden. Pizza vond je alleen bij de echte italiaan, vérs, daar om te eten, en ni om in een kartonnen doosje te stoppen.

maar geen nood mijn mama was fastfood avant la letre

spagetti met roze saus (ok feitelijk macaroni met zalmroze saus, maar ik eet ni zo graag macaroni en de kleur zalmroze was ons toen nog totaal onbekend)

zijnde dus witte saus met een blik gepelde tomaten in

ik doe er tegenwoordig kaas in. En  soms hesp. Da kan ik mij dus ni meer herinneren of mijn moeder dat ook deed

maar als ik de dag van vandaag dus roze saus maak (met pasta) moet ik daar steeds aan denken aan toen ik klein was

en mijn mama kookte

 

 

misschien moet ik binnenkort eens mijn mama’s andere toprecept op tafel toeveren: macaroni met bruine suiker

 

maar wat ik mij nu afvroeg: wat is jullie “mama-recept?”

Een Reactie op “roze saus

  1. Van mijn oma haar keuken kan ik mij weinig herinneren maar vermits ze de liefde voor het fornuis doorgegeven heeft aan mijn mama neem ik aan dat alle lekkere recepten daar beland zijn 🙂
    Mijn topper is alvast zeer klasiek: tomatensoep met ballekes… zo échte soep van nen echte bouillon getrokken met een stukske vlees erin, met verse tomaten, en met zelfgedraaide ballekes…. hoeveel pogingen ik ook al gedaan heb, het lukt me niet. om hetzelfde te maken.. dus profiteren we er maar van en smeken we ons moeder om “haar” soep nog regelmatig te maken en zal dat later één van de zoete herinneringen zijn…

Geef een reactie

