hoe gaat het ECHT met u?

hoe dikwijls hebben wij nog tijd of zin om te luisteren?

hoe vaak zeggen we niet “hei, hoewist”

zeggen, niet vragen want het antwoord interesseerd ons gene zak, om het maar eens plat te zeggen.

Hoe vaak is het u al niet overkomen dat je ziet dat je buur, collega, kruidenier om de hoek een bleek en getrokken uitziet, duidelijk met iets zit en toch je zegt ‘hei,hoewist’ en of ze zeggen “goed” en jij bent blij dat ze gelukkig niet doorbomen of ze antwoorden “och weetje,…” en jij kijkt al op je horloge en zegt ‘ja juist das wel erg hé allé salukkes tot de volgende’

maar misschien komt er geen volgende, en dan zeggen we met zen allen “goh da haddek nu ni gedacht si”

en neen we hadden dat niet gedacht, omdat we geen tijd of zin hebben te denken aan een ander.

Ok ik geef toe ik ga soms ook wel in de fout, al probeer ik wel als ik zie dat iemand mee zit of hoor dat de “goed hoor” helemaal niet gemeend is even door te vragen, maar soms heb ook ik geen zin om een ander zijn miserie te horen of geen tijd om even te luisteren of het ineresseert mij idd geen zak.

daarom roep ik, helemaal op mijn eentje, morgen, 28 OKTOBER uit tot internationale “hoe is het ECHT met u?-dag”

ik beloof plechtig als ik morgen aan iemand vraag “hoewist?” dat ik zal luisteren of je je nu zorgen maakt om je kinderen of kleinkinderen, over de rekeningen in je bus, de gezondheid van je grootmoeder of buurvrouw of de nagel van je pink die is gescheurd, morgen luister ik.

geen goede raad, geen horloge en geen ‘goh ja das erg hé tot de volgende’

 

maar gewoon luisteren

 

dus. Hoe is het ECHT met u?

Geef een reactie

