van babytaal en ernstig zieke kinderen

Qua goed nieuws kon de voorbije week wel tellen.

Zoals elk gezin met een pas geboorne hebben we de twijfelachtige eer een huisbezoek van K&G te krijgen. K&G Sint Pieters ntl. U kent ze wel, mijn beste vriendjes.

Na het nodige gerek en gestrek met Zoon-nummer-2, na een klein gevecht met het meetlint en de weegschaal zijn we klaar voor het verdikt. “Op dit kind valt niets aan te merken” kondigt ze, niet geheel tevreden, aan. Wij slaken een zucht van verlichting. Zou de banvloek van K&G Sint Pieters dan eindelijk gebroken zijn? Het lijkt erop!

Lijken dus. Want ze mag dan niets aante merken hebben op “dit kind” als toemaatje richt ze haar aandacht op de dochter “Maar dat kind spreekt nog wel in babytaal hé”.

Even ben ik met stomheid geslagen. Is dat nu echt nodig de dochter altijd af te breken? Bovendien ze ís nog een baby, nog net geen 19 maanden. Derbij, verdedig ikde dochter, met hart en ziel, ze spreekt niet als er vreemden bij zijn en ja als ze dan begint te tetteren en ze steekt een raisonke af dan is het babytaal maar ze kent toch al een hoop woorden.

Mijn hartstochtelijk pleidooi word in de kiem gesmoort. Of ik wel weet dat een kind van 2 jaar MINSTENS 10 woorden MOET kennen. Ze moeten niet juist zijn, ze moeten niet volledig zijn maar ze moeten wel herkenbaar zijn.

telt u even mee?

1) Mama                                      2) Papa                               3) Thoben (Thorben)                          4) Lijn (Merlijn)

5) Saurus (dinosaurus)         6) Boek (waarbij ze het onderscheid maakt tussen wiens boek het is dus Mama Boek, Oma Boek of Thorben Boek)          7) Oma dus                        8 ) ikkedoen                                            9) Wazitdaajin (wat zit daar in aka wat is dat)                                 10) poesse (poes)            11) hondje                                              12) Pipi doen (waarbij ze met pamper broek/rok en al haar op het potje vleit)     13) kaka daan                                        14) Bad

15) Slape                                    16) Tutte                             17) Bébé (haar knuffel die niet geheel toevallig “Bébé” heet)

18) Tantepoete (Tandjes poetsen)                                  19) Pipi walet (wa neerkomt op ‘ik ga mee naar boven en ik ga zodaning treuzelen op den trap da GIJ al blij moogt zijn als ge het twalet haalt om pipi te doen’)

20) JUJEIN (Julien aka Nonkel Julien moet om een of andere reden geroepen worden)

21) Mama/Papa ik Bent wakker (de vervoeging laat te wensen over)    22) Dinke (drinken)      23 Ete (22 en 23 worden liefst met veel pathos en de nodige dramatiek geroepen, gehuild of gebruld)            24) paaseitje (voor de uitspraak zie 22 en 23 terwijl ze met heel haar lijfje tegen de deur plakt en liters krokodilletranen produceert)

25) kaasje (danone)                  26) epel (lepel nodig om nr 25 te verorberen)                 27) bavet (eveneens nodig bij nr 25)                                                    28) pamper (liefst Pamper Lijn waarbij ze de pisdoek in kwestie richting park mikt)

29) fuilbak (waar ze alle pampers in gaat droppen, indien niet snel genoeg ook de niet gebruikte) 30) Buite

31) Binne (30 en 31 worden in combinatie met elkaar gebruikt liefst aande deur en liefst repetitief)   32) jasaan (jas aan doen)           33) tactor (tractor)         34) fiet (fiets)           35) duwe (tot groot jollijt van mama, papa,oma of JUJEIN altijd in combinatie met nr 33 of 34)         36) Bumba (bijna vergeten)                    37) Ikzithier (daar waar gij net van planwaart u te zetten)                                                38) Lijn park (dropt hem inzijn park NU)             39) pakke (nuge Lijn tochni meer vast hebt)            40) voor het gemak samengeteld alle lichaamsdelen als neus, tande buik etc         41) auto

42) SCHAAAAT (papa die wa rapper moet reageren opmadam haar roepen)  43) keuken (ik wil iets eten / drinken en tstaat inde keuken)                 44) issop (geeft es eennieuw)

ik weet zeker dat ik er nog vergeet, maar wat ik wél weet beste K&G Sint Pieters is dat ze nog 5 maanden heeft om 30 woorden te vergeten MINSTENS

Nog maar net bekomen van de babytaalopdonder moesten we de dokter laten komen, nu was onze huisarts op reis dus mocht er een vervanger zijn opwachting maken. Eigenlijk mocht de goede man eens langskomen voor zoon-nummer-een die oorpijn had en zoon-nummer-2 die precies wa hoeste.

Omdat de dochter toevallig was opgestaan met wat uitslag (ik dacht zo een muggebeten of zo) mocht de geleerde wijze ook zijn onderzoekende blik op haar richten “ah da zijn gewoon de waterpokken, die doen de ronde” kondigt hij aan ‘da kan ni’ zeg ik nogal brutaal ‘ze heeft die vorig jaar al gehad’. “Ahja dan ist wa anders hé”. Gelukkig heeft de man 7 jaar zware studie achter de rug. “Misschien de zona” oppert de man (mijn man voor alle duidelijkheid) “Juist tzalde zona zijn” bevestigd de geleerde waarop hijde stetoscoop op de dochter haar borst placeert. “ja dit is een ernstig ziek kind” deelt hij plompverloren mee “hé?” reageer ik op zeer intelligente wijze, zonet had ze nog “gewoon” de waterpokken en nu is ze op sterven na dood  “ja madam de zona das niet nix hé, allé toedeloe”

en daar stade dan als moeder met een recept voor antibiotica in de handen en u afvragend of ge u nu met da ernstig ziek kind naar de dichtsbijzijnde spoedafdeling moet racen of maar gelijk naar de begrafenisondernemer.

Terwijl ik bedenk dat ze in Sint Pieters precies wel goed zijn in het droppen van bommen en zich dan uit de voeten maken (herinner u K&G en de dochter vorig jaar) das nu al de tweede dokter die de dochter half dood verklaart en dan niet laat weten waar zijn conclusie op gebaseerd is.

Ik bel dus naar de kinderarts om een afspraak te maken voor mijn ernstig ziek kind

blijkt diene mens ook al op reis te zijn

kijk ik heb er niets op tegen dat dokters op reis gaan maar liefst niet als ik ze nodig heb en al helemaal niet als ik dan als vervanging de slechtste leerling van de klas krijg toegeschoven

oja “Haren kakakammen” zegt ze ook, kunnen ze volgende keer zeggen dat ze stottert

2 Reacties op “van babytaal en ernstig zieke kinderen

  1. oeioei… Supercalifragilisticexpialidocious zegt ze dus nog niet? hm…. 🙂
    ik hoop dat gij, ervaren moeder, wéét dat ge k&g de deur moogt wijzen hé… want al diene stress dat die met zich meebrengen da kan nie gezond zijn. Ik heb ze buitengegooid deze keer, o ja! Als ze na 4 checkups nog altijd weigeren om de speciale curves voor downkindjes aan te nemen en mijn kind telkes weer met ‘gewone’ kindjes vgl dan gooi ik ze buiten.
    En, is het al terug in orde gekomen met Ninke? Weet je ondertussen wat ze heeft?

  2. supercaledinges zegt ze idd nog ni maar da zal mijn schuld zijn want kem da ook nooit kunnen zeggen. Kzal ze van de vakantie es op taalkamp sturen bij u :).
    Tiens ik dacht nogthans daar ooit wa van gelezen hebben in zo een boekske van K&G zelf. Da was toch nen huisarts die da heeft uitgewerkt? Kan mij voorstellen als ze dan de “downkindjescurve” weigeren te gebruiken dat da super frustrerend is.
    En doet Maren het goed?
    bedankt voor het kaartje trouwens

Geef een reactie

