Tempus Fugit

Wisten de Romeinen al héél lang geleden. En toen ging het nog helemaal nog niet zo snel.

Nog maar een paar weken geleden, tijdens een van de zeldzame mooie dagen die we dit jaar al hebben beleeft, liep de dochter plots op mij af.  En als een enorme klap in het gezicht daagde het mij “Klote, das eigenlijk een knap kind” en terwijl ze op mijn schoot klom en knuffelde volgde de gedachte “en een lieve, een rotkarakter maar een lieve”

Vreemd hoor ik u denken. Ik weet het en ik schaam mij diep.

Ergens ben ik te ver gegaan. Toen ik zwanger was van de dochter bleef ik maar tegen mezelf herhalen dat ik de zoon zeker niet zou achter steken. Per slot van rekening lees je overal over oudste kinderen die bij de geboorte van de 2de achter gestoken worden en jaloers worden. En dat wou ik nu net vermijden.

Te fel vermijden zo blijkt nu. Ik wou zodanig de zoon niet achtersteken dat ik onvermijdelijk de dochter achter stak.

mijn schuld? zeer zeker

haar misdaan? ook heel zeker

zal ze daar iets aan overhouden? ik hoop van harte van niet ik voel mij zo al slecht genoeg.

Sinds mijn ogen zijn opengegaan let ik erop dat de dochter ook haar welverdiende portie aandacht krijgt.

Met de geboorte van zoon-nummer-2 wordt het er niet makkelijker op natuurlijk. Maar we hebben een beetje ons evenwicht gevonden.

Als de zoon-nummer-1 naar school is en zoon-nummer-2 rustig baby ligt te zijn heeft zij mij helemaal voor zichzelf. Zelfs als zoon-nummer-2 wakker is vinden we onze draai. Terwijl zoon-nummer-2 rustig zijn borstvoeding ligt binnen te slokken ligt zij in mijn andere arm, of zit ze op mijn knie of voet “jujupaardje” te spelen of ze hangt over mijn schoot “aaikeLijn” te doen. Het word iets moeilijker als ik zoon-nummer-2 op mijn ene schouder probeer te laten boeren en zij zonodig op de andere schouder wilt hangen en liefst zo aan vanalles ligt te prutsen waar ze eigenlijk af moet blijven.

Toch stuur ik haar niet wandelen

Per slot van rekening hebben we anderhalf jaar aan knuffels in te halen

Geef een reactie

