10 maand geleden

nog maar stond ik met een piepklein hartje aan de schoolpoort met aan mijn ene hand mijn zoon-nummer-1 en aan de andere de maxi-cosi met daarin toen nog de dochter.

klaar om bij het minste teken van onlust bij de zoon-nummer-1 rechtsomkeer te maken en te vluchten.

Maar de zoon toonde geen onlust en terwijl ik thuis inde zetel de minuten tot de middagpauze zat af te tellen was de zoon zichop school rot aan het amuseren. En terwijl ik hem doodgelukkig smiddags ging afhalen er van overtuigd dat hij maar halve dagen zou gaan, per slot vanrekening had ik daar verlof voor gepakt, zat de zoon-nummer-1 te krijsen op de achterbank dat hij terug wou doodmoe maar nog vol energie. En ‘smiddags heb ik hem dus terug gebracht. Verbolgen en jaloers.

Want dat heeft ook maanden geduurd, vol zelfvertrouwen zoals ik ben, eer ik snapte dat een kind zowel zijn moeder graag kan zien als zijn juf, dat zijn liefde voor mij niet verminderde op het moment dat hij andere mensen graag begint te zien. Dat dat er bij hoort, dat zijn wereld vergroot dat hij steeds meer mensen leert kennen en liefhebben maar datik zijn mama blijf. Een beetje gelijk het lang geduurd heeft eer ik doorhad dat ik mijn drie kinderen even graag kan zien zonder een vande drie tort te doen.

in de loop van het jaar heb ik de zoon zien veranderen: het eerste wat veranderde was dat mijn welopgevoed baaske plots begon te vloeken 🙂 gelukkig leerde hij ook tekenen en knutselen, zingen en vertellen, uitstapjes maken en rekening houden met anderen, zelfvertrouwen kweken en trots zijn op zichzelf. waarschijnlijk zou ik het kindje dat ik op 1september aan de schoolpoort afzette niet meer herkennen.

Nu ik eindelijk gewoon ben mijn zoon te delen, hem dagelijks naar school te brengen (en terug te halen) is het gedaan

tis vakantie de zoon  (en de moeder)hebben zowaar hun 1ste schooljaar overleeft

het boekentasje staat nu al werkloos op te tuinbank te wachten om opgeborgen te worden al met een gloed van heimwee aan vervlogen tijden

ach

ze worden zo vlug groot

Een Reactie op “10 maand geleden

  1. allé tzelfde jolijt staat mij te wachten binnen 2 maand 🙂

Geef een reactie

