van brandweermannen en brandweervrouwen

‘was het leuk’ vroeg ik gisteren aan de zoon-nummer-1 na zijn eerste dagje brandweerkamp

‘jah’ klinkt het stil, maar zijn oogjes blinken

‘kom je morgen terug?’ vraag ik hem

‘isse morge ook nog brandweerkamp?’ vraagt hij ongelovig

‘ja’

‘isse morge ook nog brandweerkamp híér?’ vraagt hij zo mogelijk nog iets ongeloviger

‘ja’ zeg ik en ik herhaal mijn vorige vraag want de zoon is lijk een beetje rond de pot aan het draaien ‘kom je dan morgen terug?’

‘Jah!’ zegt hij en zijn ogen blinken nog harder

zo dat gaat goed denk ik en dus wil ik ook wel weten wat ze zo allemaal doen

‘wa heb je gedaan vandaag?’ vraag ik voor mijn neus weg

de zoon haalt zijn schouders op ‘niks’ zegt ie

‘niets, helemaal niets, van de hele godganse dag niets?’

‘neen, niets’ bevestigd de zoon

‘en de leidsters zijn die leuk?’ probeer ik wat informatie uit de neus te peuteren

‘pffff’ zucht hij ‘die zijn wég’

‘zijn ze wég?’

‘jep’

toen we vanmorgen toekwamen waren de leidsters blijkbaar toch terug opgedoken bovendien waren ze gekleed in echte brandweerman pakken

de zoon bekijkt hen beiden met ogen zo groot als schoteltjes terwijl we zijn spulletjes in zijn kastje zetten. in de gang gekomen wilt hij gepakt worden, prikt met zijn vingertje op de foto’s van zijn leidsters en zegt vol bewondering ‘mama da zijn brandweermanVROUWEN’

Geef een reactie

