opportunisme

laat ons eerlijk zijn het leven biedt zoveel meer aan de durvers. En aan degene die onderhandelen. Maar vooral aan degene die het kunnen uitleggen.

En uitleggen dat is nu net de dada van de zoon-nummer-1. Al helpt het natuurlijk wel dat hij het idool van de dochter is en dat elk woord dat uit zijn mond stroomt zowat pure poëzie is voor haar.

‘Gij zijt zondag jarig hé’ zegt hij langs zijn neus weg tegen de dochter ‘ja hé!’ beaamt zij vol overgave en ik denk “nu gaan wet gaan horen si” en ja hoor we hebben het gehoord.

‘ik wil ook jarig zijn, ik word fier jarig ik’ stoeft de zoon-nummer-1 op zijn sloffen afkomend ‘fier jaar hé’ weerklinkt zijn echo. ‘Gij niet hé gij zijt geen fier jarig hé, gij zijt nog klein hé’ Ah dat stoot toch op een minuscule doch koppige weerstand ‘NEE ni klein’. ‘Jawel gij zijt nog klein en gij zijt een meiske’ gaat hij nog een beetje door. Meisjes tis tegenwoordig zijn scheldwoord bij uitstek zo ongeveer lijk “stomkop” krak het zelfde volgens hem. ‘Neen ik ben een jonge’ burrelt de dochter ‘neen, neen gij zijt een meisje, een meisje zonder tunnel’ (nen zijn grootheidswaanzin is nog niet over).

De dochter komt huilend naar mij ‘ikke ni meisje zijn he mamaaahaaah’. ‘Toch wel muis jij ben een meisje zoals mama’ haal ik haar uit haar dromen. Het kind is verbijsterd en zet het nu helemaal op een brullen. ‘NEEEEUUUH!’ haar hele wereldje stort in ‘wil je dan geen meisje zijn lijk mama?’ vraag ik haar ‘NEEEUUUH!’ snikt ze ‘Wil je dan een jongen zijn lijk Broer?’ wil ik weten ‘NEEEEEEEEEE’ brult ze zo mogelijk nog luider. Eerlijk toegegeven da antwoord verbaast mij een beetje ‘wil je een jongen zijn lijk papa dan?’ probeer ik ‘JAAAHAAAh’ weerklinkt doorheen gans het huis. ‘allé dan’ en ik laat in het midden wat ik met dat antwoord bedoel en zij neemt het duidelijk in haar voordeel op want ze stopt prompt met krijsen. ‘ikke weent hé’ zegt ze nog even voor alle duidelijkheid moest ik die episode gemist hebben. ‘jaah meisjes wenen hé’ doet de zoon-nummer-1 er laconiek nog een schepje boven op voor alle gemak vergetend dat hij nog geen half uur geleden zelf de hele stad bij elkaar gebruld heeft want ‘zus heeft mij pijn gedaan’.

ik en de dochter mogen dan ondertussen uit het oog verloren zijn waar het over ging voor de hele meisjes-jongens-brulpartij de zoon-nummer-1 duidelijk niet ‘wilt gij eigenlijk wel jarig zijn?’ vraagt hij aan de dochter eens ze zich weer bij hem gevoegd heeft ‘ja?’ antwoord ze aarzelend ‘neen’ antwoord hij ‘neen?’ herhaalt ze al even aarzelend zo voorvoelend dat hij grote held bezig is haar in de luren te leggen maar nog ni wetend waar het naartoe gaat ‘ah dan zal ik jarig zijn’ stelt hij “grootmoedig” voor. ‘ja?’ ze blijft aarzelen ‘ ja hoor en dan krijg ik de kadootjes hé? ja hé? Mama ikke jarig zijn, Ninke heeft gezegd’ laat hij ook mij nog eventjes weten.

Juist ja, kzal er nog es over denken

Geef een reactie

