de fantasie van een kerstmuts

“nogekeer” roept de dochter. Ze staat wonderlijk modieus te wezen op een veel te vroeg uur in de ochtend in pamper, roodwit gebloemd t-shirt en oude kerstmuts van “De Lijn”. en nog een keer zingen wij welgezind het ketnetkerstmislied en zij huppelt-springt-stampt danst vrolijk het hele huis door ondertussen meezingend van “mejjiekismes en  e eppie noejee”.

wat later is de kerstmuts op wonderbaarlijke wijze een pinnemuts geworden en vrolijke klanken als ‘joje paddetoel met witte tippe krakeboeme paddetoel bentjes in de lucht” gevolgd door een aanstekelijke klaterende  schaterlach.

Nóg wat later kom ik de kamer in en voelt de dochter net goedkeurend aan het hoofddeksel op haar hoofdje “ikke koning zijn hé” deelt ze meer mee dan dat ze het vraagt. “Hoe ben jij geen prinses meer” vraag ik dan weer wel. “Neen ikke koning zijn”. “Een koningin dan toch” probeer ik zachtjes het verschil tussen mannekes en vrouwtjes bij te brengen. “NEEN een KO-NING” zegt de gepromoveerde prinses vastberaden.

“dus jij bent de koning” speel ik uiteindelijk haar spel (?) mee.

“ja” zegt ze nederig terwijl ze het hoofd als een echte vorst in mijn richting neigt en ik net niet een reverance  maak.

kerstmutsen en zit meer in dan je denkt

Een Reactie op “de fantasie van een kerstmuts

  1. Heerlijk, die kinderfantasieën!

Geef een reactie

