de sprookjes voorbij

De zoon-nummer-1 is een echt boekbeest.

of precieser een leesbeest, zoals ik vroeger ook 10 keer de verpakking van de cornflakes kon lezen of de samenstelling van het maandverband omdat er toevallig niets anders te lezen viel zo “leest” de zoon-nummer-1 ook alles waar pagina’s aan zitten.

Hij houdt dat ook allemaal bij. Tot mijn groot ongenoegen als ik zijn kamer kuis en allerlei mogelijke foders onder zijn bedje uithaal en tot groot ongenoegen van hem als hij al die folders in de vuilbak terug vindt.

2 nachten geleden kon de zoon-nummer-1 de slaap niet vatten en toen ik langs zijn kamer passeerde vroeg hij dan ook “mama mag ik een ander boek nemen” . Vreemd want normaal vraagt hij dat niet en als ik ga slapen is mijn laaste taak dan ook meestal de zoon-nummer-1 tevoorschijn toveren vanonder een berg boekjes die hij “gelezen” heeft.

“ja hoor natuurlijk” antwoord ik dan ook

“ik ga de sprookjesboek nemen hé want de andere ken ik al” deelt hij mee

????????? ! sprookjesboek ja dat staat daar maar er is nog nooit aangeweest laat staan dat er al gezegd werd “zoon, dit is een sprookjesboek” dus hoe weet hij dat nu weer?

“Pop” zeg ik, “daar staan geen prentjes in alleen maar lettertjes pakt toch een ander boekje”

“neen neen ik wil een ander boek” blijft de zoon bij zijn standpunt

omdat ik toch nog naar beneden moet besluit ik uit de schuif een boek te halen over “de prehistorie en mesopotamië”. Goed ik weet nu ook wel dat dit niet direct kinder lectuur is maar staan daar wél prentjes in én hij kent het niet.

Zie zo denk ik bij mezelf en nu slapen

“MAAAAM, kom eens” roept een kleine jongens stem “vertel eens wa is da allemaal”

gisteren avond weer het zelfde “MAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAM kom eens naar mijn kamer” ik vlieg naar de zoon-nummer-1 “welke vis is da?”

“dat zoon” zeg ik met een uitgestreken gezicht “is de Eusthenopteron” en terwijl ik mijn tong weer uit de knoop probeer te halen vraag ik mij af of het een geheel slecht idee zou zijn de kinderencyclopedie van de zolder te halen.

Geef een reactie

