Ni naar tante

“Ik ga ni naar tante hé” zegt de dochter als ze haar ogen open doet

“neen schatje gij gaat naar school” antwoord ik met een krop in mijn keel

“ja naar sjool naar juf potima” zegt de dochter en ze blinkt en ze straalt en ze werkt behoorlijk mee

“ni juf els?” vraagt ze nog eens voor de zekerheid

“neen niet naar juf Els” zeg ik “en wa ga je doen op school?” vraag ik haar

“pipi en kaka op ewalet en vleesch en patattjes eten” vat de dochter haar dag samen

“en je groentjes” vraag ik

“jaja gjoentjes ook” bevestigd ze

“ga jij op je zus letten” vraag ik aan de zoon-nummer-1

“ja hoor” stelt hij mij gerust

op school toegekomen loopt de zoon echter zonder omkijken achter zijn klasje aan dat net gaat turnen, met veel gegil en geroep en gelach zowel van hem als van zijn klasgenootjes die duidelijk blij zijn dat hij er is.

Ik toon de dochter haar kapstokje en mandje, en terwijl  ik mij een beetje druk maak omdat haar naampje verkeerd is geschreven is de dochter al verwikkeld in een gesprek met mevrouw de directrice en ook zij loopt zonder omkijken aan het handje van de directrice haar klasje binnen, alsof ze zich totaal niet bewust is van de grote verandering die haar staat te wachten, en ik hoor nog net de juf zeggen “kijk eens nog een nieuw kindje naast wie mag Ninke zitten?” voor dat de deur toevalt.

En plots sta ik heel alleen, met de zoon-nummer-2 in een verder uitgestorven gang. En ik zie door het raam de dochter op haar blokje zitten en ik hoor door de openstaande eetzaaldeur de klas van de zoon roepen en lachen en ik stap eenzaam de school uit.

En thuis valt mijn oog op de foto muur en mijn blik dwaalt als vanzelf over de foto’s  van de dochter van haar geboorte tot haar prinsessenfoto van een paar maanden geleden en met mijn koffietas in de hand zijn ze daar zonder de mogelijkheid om ze te stoppen: de tranen.

2 Reacties op “Ni naar tante

  1. sèèèg nu zit ik mee in tranen …

  2. zo lief 🙂

Geef een reactie

